Drömmen om vätgas i bränsleceller för lagring och framställning av energi i bostäder och som fordonsdrivmedel är långt ifrån riskfri och det vet regeringen om, då den givit Transportstyrelsen i uppdrag att utreda nya säkerhetskrav för "Gasbussar"
Här i Göteborg blev plötsligt lokaltrafiken en lite för het fråga.
Undrar vad som händer när vi har 1000-tals vätgasdrivna bilar, överallt i stadstrafiken?
Nu invänder väl "vän av ordningen" att det är väl ändå skillnad på den metangas som används i "gasbussarna" och den vätgas som används i bränsleceller? Självklart men riskerna är de samma, redan 2014 gjorde SP en riskanalys, ingen trevlig läsning .. (PDF-fil som öppnas i ett nytt fönster).
Nedan följer SVT:s artikel:
Klicka på bilden för att läsa i full storlek. |
Klicka på bilden för att läsa i full storlek. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar