fredag 19 februari 2021

Frågan är inte OM utan NÄR en katastrof händer!

Drömmen om vätgas i bränsleceller för lagring och framställning av energi i bostäder och som fordonsdrivmedel är långt ifrån riskfri och det vet regeringen om, då den givit Transportstyrelsen i uppdrag att utreda nya säkerhetskrav för "Gasbussar"

Här i Göteborg blev plötsligt lokaltrafiken en lite för het fråga. 

Undrar vad som händer när vi har 1000-tals vätgasdrivna bilar, överallt i stadstrafiken?

Nu invänder väl "vän av ordningen" att det är väl ändå skillnad på den metangas som används i "gasbussarna" och den vätgas som används i bränsleceller? Självklart men riskerna är de samma, redan 2014 gjorde SP en riskanalys, ingen  trevlig läsning .. (PDF-fil som öppnas i ett nytt fönster).

Nedan följer SVT:s artikel:

Klicka på bilden för att läsa i full storlek.





































Klicka på bilden för att läsa i full storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Artificiell Intelligens eller ointelligens, det är frågan?

Vi nås dagligen av olika röster som pratar om AI (Artificiell Intelligens), alltså att en maskin utifrån en större mängd data har fått en vi...