fredag 19 februari 2021

Frågan är inte OM utan NÄR en katastrof händer!

Drömmen om vätgas i bränsleceller för lagring och framställning av energi i bostäder och som fordonsdrivmedel är långt ifrån riskfri och det vet regeringen om, då den givit Transportstyrelsen i uppdrag att utreda nya säkerhetskrav för "Gasbussar"

Här i Göteborg blev plötsligt lokaltrafiken en lite för het fråga. 

Undrar vad som händer när vi har 1000-tals vätgasdrivna bilar, överallt i stadstrafiken?

Nu invänder väl "vän av ordningen" att det är väl ändå skillnad på den metangas som används i "gasbussarna" och den vätgas som används i bränsleceller? Självklart men riskerna är de samma, redan 2014 gjorde SP en riskanalys, ingen  trevlig läsning .. (PDF-fil som öppnas i ett nytt fönster).

Nedan följer SVT:s artikel:

Klicka på bilden för att läsa i full storlek.





































Klicka på bilden för att läsa i full storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nätmonopolen, både El- och Fibernäten, en kassako för Staten?

Hur ofattbart det än låter så har bredband via fiber blivit oförsvarbart dyrt, beror antagligen på den monopolsituation som uppstått när Zit...