måndag 15 februari 2021

Det som börjar med en knappnål slutar med en silverskål!

"Det som börjar med en knappnål slutar med en silverskål!", får beteckna den syn på ditt och mitt som förmedlades till mig från tidigare generationer, alltså det som börjar med en struntsak, får om det växer ostört, mycket större proportioner.

Ett annat talesätt var, "Det skall böjas i tid, det som krokigt skall bli", vilket indikerar att just tiden under vilket en viss påverkan finns, eller uteblir, påverkar slutresultatet.




Hoppas därför innerligt att de två unga (män) i grundskolans årskurs 6, tog lärdom av eftermiddagens misslyckade snatteriförsök på Willys Hemma i Henån oavsett om personalen tillkallade polis eller ej.
Om personalen tog kontakt med föräldrarna, så är jag övertygad om att tilltaget fick kännbara följder, då jag känt en av (männen) och hans familj sedan han gick i blöjor och vet att det är rekorderligt folk.

Uppenbarligen har "kidsen" med tveksam känsla för ditt & mitt för vana att välja "snabbkassan", där de "misslyckas att betala", för att sedan smita ut med sina varor. Förmodligen är det lättare att försöka lura en maskin än en kassör/kassörska.

Det har visat sig avgörande att tidiga snedsteg får obehagliga konsekvenser, för att bryta trenden från knappnålen till silverskålen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Artificiell Intelligens eller ointelligens, det är frågan?

Vi nås dagligen av olika röster som pratar om AI (Artificiell Intelligens), alltså att en maskin utifrån en större mängd data har fått en vi...