torsdag 10 oktober 2019

Lekmannadomarna, överraskande framsynta och moderna!

Jag vet att många ifrågasätter det Svenska systemet med "lekmannadomare" alias Nämndemän i de Svenska domstolarna (i det mycket unga Nordamerikanska rättssystemet, kallas det jury).
Men jag tycker att Ni som misstror vårt drygt tusenåriga rättssystem, liksom skjuter er själva i foten.

Visst kan enskilda personer (rekryteringsmissar) missbruka sitt uppdrag, det är omöjligt att skapa ett perfekt system, men i stort sett så fungera systemet med valet av omdömesgilla personer med uppgiften att säkerställa att den dömande makten inte löper amok, rätt bra.

Skulle vilja påstå att artikeln i senaste numret av tidningen "Nämndemannen" är ett lysande exempel på både öppenhet och en känsla för nya strömningar inom "lekmannadomarkåren" ....






































Jag kommer att lämna mitt uppdrag som lekmannadomare vid förvaltningsrätten i Göteborg nyåret 2020, efter nio år i rättvisans tjänst. Och skall jag fälla någon kommentar om detta så hoppas jag att de politiska partierna slutar att belöna sina tröttaste ålderstigna medlemmar med ett arvoderat uppdrag och istället tar den dömande makten på största allvar, då denna påverkar den vanliga människans uppfattning om rättsväsendet och dess funktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Artificiell Intelligens eller ointelligens, det är frågan?

Vi nås dagligen av olika röster som pratar om AI (Artificiell Intelligens), alltså att en maskin utifrån en större mängd data har fått en vi...