söndag 24 september 2017

Ingenjörens kokbok för energioberoende, Recept nummer 4.

Andra dagen med vår nya familjemedlem "Nissan LöfvEL", det tog inte många minuter efter det att barnen äntrat bilen, innan de började fundera över om det var en kille- eller tjejbil .. men visst är det en tjejbil? ;-) Nu gäller det att alla i familjen får tillfälle att lära känna och ta till sig "Nissan".

Här i Nordhamnen, väster om Henån, Orust startade söndagen tidigt, då yngsta dottern (8 år) skulle på sin "tjejgolf" aktivitet i Uddevalla redan klockan 09:30 .. ett utmärkt tillfälle för Mamma Cissi att bekanta sig med Nissan LöfvEL, ett möte som inte helt präglades av kärlek vid första ögonkastet ...

Men då måste man vara medveten om att Cissi är ett teknik- och projektledarproffs från Volvo och har många namnkunniga Volvomodeller som delprojektledare och kvalitetschef i sin CV. Men som sagt det är en slags omställningsprocess att börja ratta en batteribil.

Efter en "övningskörningsliknande" situation, gick det riktigt bra, men Nissan fick aldrig riktigt godkänt på sin förarstol/förarmiljö ....
Klicka på bilden för att se den i full storlek




























Lite svårt att utnyttja batteriets hela nominella kapacitet ...
De första 10 minuterna överförs 2,15 kWh, alltså 0,215 kWh/minut
De följande 13 minuterna överförs bara 0,85 kWh, alltså 0,0654 kWh/minut

De sista 10 minuterna överförs bara 0,34 kWh, alltså 0,034 kWh/minut

Ni som eventuellt fortfarande tvekar i frågan kille- eller tjejbil ... Det ser ju ut som viken bil som helst i motorrummet, men någon som vet vart man hittar Oljestickan? ;-)

Klicka på bilden för att se den i full storlek























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bredbandskris, elkris, politisk förtroendekris och vad mer?

Vet inte om någon annan gjort samma iakttagelser men något har hänt på bredbandsfronten, åtminstone om man befinner sig några stenkast utanf...