Igår kunde man läsa att, "Gymnasielever är ovana vid problemlösning inom matematik, enligt ny forskning. Det kan innebära att de blir sämre rustade för högre studier.
En ny avhandling visar att en stor del av matematikundervisningen på svenska gymnasieskolor ägnas åt rutinuppgifter på bekostnad av djupare förståelse för problemlösning.
− I relation till hur mycket tid som läggs på rutinarbete så är det förvånansvärt lite problemlösande som eleverna ställs inför, konstaterar forskaren och matematikläraren Jonas Jäder som nyligen lagt fram sin avhandling vid Umeå universitet."
Klicka på bilden för att läsa hela artikeln! |
− Här blir det inte längre en rutinuppgift, man måste tänka till och fler metoder kombineras. Det blir då ett problem för eleverna."
Hur kunde det bli så här, trotts (eller kanske just tack vare) Skolverkets nitiska tillsyn?
Betvivlar inte för ett ögonblick att åtminstone en majoriteten av lärarna vill göra sitt bästa, dock utifrån sina egna förutsättningar och begränsningar (!)
För den som vill läsa hela doktorsavhandlingen ”Med uppgift att lära: om matematikuppgifter som en resurs för lärande” så finns den att läsa här>>
Så här kan det ju inte få fortsätta, så därför vill OrustMEDborgare bidra till en förändring och uppmanar Civilsamhället (en omskrivning av upplysta människor) att dra sitt strå till stacken, kanske genom att gå med i en teknikklubb för barn nära dig?
Klicka på bilden för att läsa hur du kan göra skillnad. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar